Hogy utazzunk Lyonba?

2013-ban jártam először Lyonban, amikor Széll Tamásról készítettünk dokumentumfilmet. Akkor a városközponttól távol laktunk, mindig taxiznunk kellett, ami a lyoni forgalomban nem mondható épp gyorsnak. Akkor a város nem lopta a szívembe magát. 2015-ben a Bocuse d’Or alkalmával újra visszatértünk, és kezdtük jobban megismerni a várost, idén pedig azt gondolom egészen korrekt képet kaptunk róla. – a fotók telefonos képek, idén először csak telefont vittem!

Utazzunk Lyonba

Lyon több módon is elérhető Budapestről.

1. Repülő

A legtöbb légitársaság indít oda járatokat, igaz az Easyjet kivételével mind átszállásos járat, ami azt jelenti, hogy az út akár 4-5 óra is bőven lehet. 2013-ban ezt a módot választottuk, akkor még talán nem is volt az Easyjetnek ez a járata, de 2015-ben és idén már az Easyjet-et választottuk, így 2 órára redukáltuk a repülőn töltött órák számát. Szerencsére ez a fapados légitársaság is a normál méretű (56 x 45 x 25cm) kézipoggyászt engedi felvinni a fedélzetre, tehát csomagot csak akkor kell feladni, ha ennél a méretnél nagyobb bőröndbe férünk csak el. A járaton nincs alap ellátás, érdemes vinni nassolni valót, ha igényünk van rá, mert a gépen igen magas áron lehet hozzájutni bármihez.

Az utazás előtt online be lehet csekkolni, így ha csak kézipoggyászunk van, akkor a repülőtéri csekkolást ki is iktathatjuk. Ennek ellenére érdemes időben kimenni a reptérre. A legtöbbször ugyan minden flottul megy, nincs túl hosszú sor, de jártunk már úgy, hogy izgis volt a gép elérése, annyira hosszú volt az ellenőrzéseken a sor.

A kézipoggyászba tudjátok, folyadékot csak 10 x 100ml-t lehet vinni, külön zacskóba téve őket (mármint egy zacskóba mehet több 100ml-nél kisebb folyadék, a lényeg, hogy nem a bőröndben szétszórva tároljuk, hanem szépen összekészítve : )

Az ellenőrzésen haladhatunk gyorsan is, ehhez azonban érdemes előre gondolkodni és mindent úgy pakolni, hogy könnyen hozzáférhető legyen. Ez mit jelent a gyakorlatban? Nos én a következőt csinálom:

• Folyadékok zacskózva, mindent összekészítek már amikor csomagolok. Ha ketten, hárman megyünk, akkor az összes ilyen zacskót az egyik bőröndbe tesszük.
  • Laptop, táblagép, telefon könnyen elérhető helyen legyen. Az utóbbi kettőt a bőrönd első rekeszébe szoktam tenni , hogy könnyen ki tudjam venni.
  • Övet, csizmát és minden fémet (nyaklánc, karkötő stb) le kell venni , épp ezért utazáskor kerülök minden ilyet, ha lehet (oké, csizma, öv rendben, de nem aggatom tele magam karkötővel, nyaklánccal, azokat inkább a bőröndben tárolom.)
2. Repülő Párizsba + vonat Lyonba

Ezt a vonalat nem annyira ismerem, de vannak, akik így utaztak idén is Lyonba. Párizsból TGV vonattal jutottal el Lyonba.

3. Repülő +  autóbérlés

Ezt én csak végszükség esetén ajánlom, amennyiben tényleg nincs más olcsó variáció. Lyonban nem kell autó, nagyon jó a tömegközlekedés.

Tömegközlekedés

A lyoni tömegközlekedés nagyon jó és a reptérről is nagyon könnyen be lehet jutni a belvárosba, ahonnan számos metróvonal, busz és villamos segít bennünket a haladásban.  A legegyszerűbben a reptérről a városba a Rhonexpress-szel tudunk bejutni. Gyors (kb 30 perc), jóval olcsóbb, mint a taxi (oda-vissza kb 25-30€, attól függ mikor és hol veszi az ember), tiszta és még wifi és elektromos dugalj is van. Nagyon megéri. Ráadásul lehet kombinált jegyeket is kapni, érdemes körülnézni és online vásárolni.

Lyon belvárosa ugyan nagy, de gyalog is lehet közlekedni. Sokat kell sétálni, de így legalább meg lehet ismerni a várost. Én így szeretem. A legtöbbször ha tehetjük kiiktatjuk a tömegközlekedést és csak bóklászunk az utcákon a kiszemelt célállomás felé. Előre el szoktam tervezni hova megyünk, a térképen bejelöljük, és ha több napról van szó, akkor napokra beosztom mit mikor nézünk meg. Ez merevnek tűnik elsőre, de nem az, inkább hatékony, mert így az egy környéken lévő látnivalókat, éttermeket egy napra ütemezem és nem kell oda-vissza közlekednünk a városban.

Szállás

Lyonban rengeteg szálloda van, de szerintem érdemesebb Airbnbt használni. Mi ezen keresztül szuper lakásban laktunk és nagyon sok előnyre tettünk szert, de erről majd egy későbbi posztban… Érdemes tehát kitartóan nézelődni és a saját preferenciáink alapján dönteni. Az Airbnb lakások előnye még, hogy otthon is tudunk ételeket készíteni vagy legalább hideg ételeket enni, ha főzni nincs kedvünk. A piacokon isteni pástétomokat, sajtokat, felvágottakat lehet kapni, én semmiképpen sem hagynám ki, ha több napot itt töltenék.

Látnivalók

Lyon a francia gasztronómia fővárosa, de nem csak emiatt érdemes idelátogatni. Az utcákon sétálgatva gyönyörű épületekbe botlunk. Nekem nagyon tetszik ez a francia építészeti stílus, a kis erkélyek, a kémények és magas padlásterek. Elképesztő hangulata van számomra. Egyébként is van egyfajta vonzódásom a tetőterek, padlások iránt (nem tudom ez honnan ered), épp ezért Párizsban is,  és itt, Lyonban is nagyon magával ragadott az épületek hangulata.  Bevallom nem pipáltuk ki a hivatalos látnivalókat. Egyrészt, mert általában mi nem ezek alapján utazunk és járjuk a városokat, másrészt annyira, de annyira hideg volt, hogy egy óra séta után mindig kellett egy kis melegedés…még az elején fel akartunk menni a lyoni bazilikához, de kora délután egyöntetűen úgy döntöttünk, hogy lépcsőztünk és fáztunk eleget, az idő is párás volt, így inkább távolról csodáltuk a gyönyörű épületet.

Egy napunk volt Lyonban körbenézni, ami nagyon kevés, így erősen szelektálni kellett. Kinéztem néhány piacot, egy cukrászdát, éttermet és erre építettük fel a vasárnapi sétánkat. Azt tudni kell még Lyonról, hogy vasárnap a legtöbb étterem zárva van, vagy maximum csak ebédre nyit ki, ellenben vannak vasárnapi piacok, amiket nem érdemes kihagyni. Hétfőn szintén nagyon sok étterem és hely zárva tart, úgyhogy körültekintően kell eljárnunk a szervezésnél, már ami a nyitvatartási időket illeti. Kicsit másképp működnek, mint mi itthon.

A sétánk a hivatalos vasútállomástól (Lyon Part-Dieu) indult és több piacot, kávézót, cukrászdát, éttermet is érintettünk. A Tripadvisor szerint itt olvasható a TOP látnivaló, ez segíthet a böngészésben. Mi ebből a Place Bellecour-t és a Croix-Rousse negyedet láttuk.

A következő posztban jövök a gasztro részekkel.